Odabir pisača

Vodič je namijenjen prije svega za poticaj na razmišljanje o raznim aspektima uređaja za ispis.

O čemu treba voditi računa?

Tehnička pitanja – potrebne funkcionalnosti

Uređaji za ispis (pisači) danas najčešće dolaze u dva osnovna tipa:

  • jednofunkcijski uređaji, pisači
  • multifunkcijski uređaji, ispis je samo jedan od 3-4 funkcionalnosti objedinjene u jednom uređaju. Takvi uređaji obično mogu skenirati, kopirati i često slati i primati telefaks poruke.

Ako sigurno ne trebate dodatne funkcije onda obično nema potrebe za nabavkom multifunkcijskog uređaja već će i pisač biti dovoljan. Ipak, ponekad je možda iz drugih razloga u određenom trenutku dobro razmisliti o nabavki multifunkcijskog uređaja iako ga ne trebate (više o tim razlozima u nastavku).

Drugo, treba odlučiti da li vam je dovoljan samo ispis u jednoj boji (u pravilu crnoj) ili trebate kolor ispis.

Nadalje, na koji način želite spojiti pisač sa računalom (ili više njih). Danas su dostupna spajanja putem USB priključka ili spajanja na mrežu (žičanu – Ethernet/LAN, bežičnu WiFi) ili kombinacija navedenog.

S kojih uređaja želite ispisivati (računala, pametni telefoni, tableti), te koji operativni sustavi trebaju biti podržani za ispis (računala: Windows, Linux, Mac OS X, telefoni i tableti: Android, iOS).

Kakve sadržaje morate moći ispisivati: tekst, grafika (npr. tablice, dijagrami), fotografije i koja vam je kvaliteta zadovoljavajuća.

Koliko stranica mislite ispisivati u nekom razdoblju (npr. mjesečno, godišnje), i kakav je sadržaj ispisa i u kojim omjerima.

Na kakve papire mislite ispisivati (uobičajene 80g/m2, razne deblje papire 150, 200, 240g/m2).

Trebate li možda i ispis većih formata, npr. A3?

Trebate li automatski obostrani ispis, ili vam to nije potrebno?

Da li vam je potrebno veće skladište papira (250-500 listova) ili može i manje (50-100 listova).

Postoje li ograničenja u veličini uređaja?

Financijska pitanja

Cijena pisača je obično prvi kriterij koji zapinje za oko prilikom odabira pisača, no to je najčešće pogreška koja je vrlo skupa.

Naime, većina uređaja informatičke industrije obično nema neke troškove održavanja osim u slučaju kvara ili npr. potrošnje električne energije. Sa pisačima je posve drugačije.

Svaki pisač troši neku vrstu ili više vrsta potrošnog materijala istovremeno.

Zato kod pisača treba svakako gledati ukupnu cijenu posjedovanja (korištenja) ili skračeno TCO (eng. – total cost of ownership).

Da biste ispravno mogli odlučiti kritično je znati koliko planirate ispisivati.

U nastavku ćete vidjeti kako zapravo nabavna cijena uređaja praktički uopće nije važna osim za korisnike koji ispisuju izraztio male količine stranica.

Nakon što se iz tehničkih zahtjeva suzi izbor na nekoliko modela obično se javljaju slijedeći izbori:

  • više mogućih proizvođača (brandova)
  • više sličnih modela sa značajnom razlikom u cijeni uređaja

Brandove je za početak dobro ostaviti po strani, a vidjeti zapravo koje su razlike između raznih modela i što bi to vama moglo značiti, posebno vodeći računa o podatku koji nije tako očit (TCO), ali svi potrebni podaci su dostupni, samo treba malo računati, ali isplatit će vam se!

Načelno, skuplji uređaji su nešto bolje opremljeni (veće ladice za papire, dodatne funkcije, npr. automatski dodavači originala na skenerima, mogućnost obostranog ispisa, obostranog skeniranja, brzine skeniranja, mogućnosti slanja dokumenata na mrežu i slično). Također, skuplji uređaji su namjenjeni i za veće količine ispisa te u pravilu imaju manje zastoja u radu (zaglavljeni papiri i slično).

Kako odabrati?

Recimo da ste trebali:

  1. pisač s ispisom boji
  2. multifunkcijske sposobnosti neće smetati (npr. možda mogu dobiti i skener po istoj cijeni)
  3. želim moći ispisati i fotografije (ovaj izbor načelno znači da trebate pisač sa inkjet ispisom koji su sposobni ispisati vrlo kvalitetne fotografije, dok laserski nisu pogodni za višu kvalitetu ispisa fotografija)
  4. A4 format je dovoljan

U svom omiljenom dućanu 🙂 odaberem odgovarajuće filtere i dobijem nekih 10-tak uređaja koji odgovaraju (npr: pisači do 1500 kn inkjet)

Tablice u nastavku pokazuju izračune u koje nije uključeno:

  1. potrošnja električne energije potrebna za ispis navedenog broja stranica
  2. nepredviđene troškove održavanja (servis koji nije pokriven jamstvom)
  3. troškove za otklanjanje zastoja (rad)
  4. tehnološke gubitke koji mogu biti značajni za neke vrste pisača (npr. inkjet pisači mogu rasuti dio tinte za održavanje glava za ispis. Taj rasip ovisi o dinamici ispisa. Nije isto ispisati 500 stranica u jednom ispisu ili 500 stranica tijekom 120 ispisa kroz period od 7 dana)
  5. papir

Izračun vodi računa o:

  1. Cijeni uređaja
  2. Potrošnom materijalu koji je dobiven s uređajem
  3. Potrošnom materijalu za pisač koji je potrebno nabaviti (toneri, glave, bubnjevi, razvičaji i slično) da bi se mogao ispisati navedeni broj stranica

Pogledajte kako izgleda cijena nekih karakterističnih uređaja, te kako izgleda TCO nakon ispisanog broja stranica (cijene se odnose na važeće cijene u trenutku pisanja (lipanj 2017.):

HP DeskJet 3785 AiO
Cijena uređaja 525 HRK
TCO
Broj ispisa TCO (original)
HRK
TCO (zamjenski)
HRK
Mono Color
500 200 1.071
1.500 500 1.848
3.500 1.500 3.843
7.000 3.000 7.035
15.000 5.000 12.180
Canon MG5750
Cijena uređaja 731 HRK
TCO
Broj ispisa TCO (original)
HRK
TCO (zamjenski)
HRK
Mono Color
500 200 867 792
1.500 500 1.770 1.201
3.500 1.500 3.081 1.793
7.000 3.000 5.431 2.856
15.000 5.000 9.636 4.756
HP Officejet Pro 6960
Cijena uređaja 995 HRK
TCO
Broj ispisa TCO (original)
HRK
TCO (zamjenski)
HRK
Mono Color
500 200 1.269
1.500 500 2.173
3.500 1.500 3.352
7.000 3.000 5.985
15.000 5.000 9.718
Epson L386 CISS
Cijena uređaja 1.150 HRK
TCO
Broj ispisa TCO (original)
HRK
TCO (zamjenski)
HRK
Mono Color
500 200 1.150
1.500 500 1.150
3.500 1.500 1.150
7.000 3.000 1.150
15.000 5.000 1.200
Canon Pixma G3400
Cijena uređaja 1.286 HRK
TCO
Broj ispisa TCO (original)
HRK
TCO (zamjenski)
HRK
Mono Color
500 200 1.286
1.500 500 1.286
3.500 1.500 1.286
7.000 3.000 1.347
15.000 5.000 1.408

Tablice iznad pokazuju nekoliko uređaja namjenjenih za osobne potrebe ili male urede. Nabavne cijene uređaja se kreću od 500 do 1.300 HRK.

Za neke uređaje je moguće bez većih problema korisiti zamjenske tinte i tonere, dok za neke uređaje nije vrijedno truda s obzirom da je previše poteškoća s njima, posebno kada je riječ o uređajima sa ispisom u boji.

Izračuni koji su prikazani u praksi mogu odstupati, posebno kada je riječ o inkjet uređajima koji pokazuju da kod ispisa u više navrata troše bitno više tinte nego kada se ista količina stranica ispiše u jednom navratu. Teško je točno procijeniti ali čini se da razlika može biti oko 25%. Znači gore navedene brojke mogu biti za četvrtinu veće u nekom realnom korištenju.

Također treba voditi računa da deklarirane količine ispisa ovise o stupnju “zacrnjenja” stranice. Tako kod tekstova u crnoj boji brojke su obično u granicama očekivanja, ali kod kolor ispisa korisnici obično ispisuju sadržaje koji su bitno više zacrnjeni od standardiziranih ispisa koji se koriste za određivanje potrošnje tinte.

Iz tablica je vidljivo da već i mala količina ispisa vodi do velikih troškova.

Ispis npr. 5.000 stranica (to su dvije kutije papira – u svakoj kutiji je po 5 omota – u svakom omotu je 500 listova), od toga oko 1/3 u boji može vas koštati oko 3.500 kn, ili ako koristite uređaje namjenjene za više ispisa cijena pada na 1.200 kn. U te iznose je uključena i cijena pisača.
Znači kupovina jeftinijeg uređaja, ako nema drugih razloga za to, ekonomski ne mora biti povoljnija kupnja.

Za uredski ispis i skeniranje još je važnije napraviti ispravan odabir. Zbog bitno većeg obima ispisa iznosi koji se mogu uštedjeti su dramatični.

Kao i uvijek rado ćemo vam pomoći u odabiru i implementaciji.

Javite nam se. (kontakt informacije)

 

Pazite na vaše podatke

Prave vrijednosti

U vremenima kad većina uspomena i posla nekako bude pohranjena u digitalnom obliku u našim računalima nije na odmet ukazati na potencijalne rizike koje donosi takav način pohrane podataka.

Postoje samo dvije vrste korisnika, oni koji su već izgubili svoje podatke i oni koji će ih tek izgubiti. (meni nepoznat autor)

Teško je procijeniti koliko vam vrijede vaši dokumenti, fotografije, video materijali i slično, no mogli bi se složiti oko toga da u onom trenutku kad vam se dogodi problem s njima, cijena opreme koja je potrebna da se podaci razumno zaštite čini se smiješno mala i rado bi je tada platili za ponovnu dostupnost vaših podataka. No tada je obično kasno.

Koje su glavne prijetnje podacima

S obzirom na izvore rizika prijetnje se grubo mogu podijeliti na:

  • sklopovske (otkazivanje diskova i slično)
  • korisničke (nehotično brisanje, izmjena)
  • programske (nedostupnost zbog poteškoća sa sistemskim programima)
  • maliciozne (zaključavanje podataka zbog iznude, zle namjere)
  • više sile i otuđenje (požari, krađe i slično)

Upravljanje rizikom

Bez obzira na izvor rizika već malo ulaganje u uređaje za pohranu podataka i primjena odgovarajućih tehničkih postupaka bitno umanjuje rizik od gubitka podataka iz bilo kojeg razloga.

Ključna ideja je imati u svakom trenutku dostupnu rezervnu kopiju podataka za slučaj da izvorni podaci nisu dostupni. Kod toga treba voditi računa o nekoliko stvari:

  • Rezervna kopija podataka treba biti rezervna kopija (ti podaci se koriste samo za oporavak iz krizne situacije a ne za operativno korištenje)
  • Rezervna kopija mora biti ažurna u mjeri da gubitak neažuriranih (najnovijih) podataka bude u prihvatljivim granicama (ako možete podnijeti gubitak dokumenata koje ste napravili npr. u zadnja dva dana onda rezervne kopije možete raditi svaka dva dana ili češće).
  • Trebate imati kopiju svih podataka koji vam trebaju (npr. dokumenti, ali i e-mail poruke i baze podataka).
  • Rezervne kopije uobičajeno trebale bi biti dostupne jedino procesima koji ih izrađuju (nema potrebe da korisnik u svakodnevnom radu ima pristup rezervnim kopijama)
  • Izradu kopija treba automatizirati i nadzirati.
  • Bilo bi dobro imati više generacija podataka (mogućnost vraćanja na neki prošli trenutak).

Da li je to skupo?

Najskuplje je ne imati rezervnu kopiju, svako drugo rješenje je jeftinije. Ako je iznos oko 400 kn previše onda vjerojatno i nije opravdano brinuti o podacima.

Evo kratkog pregleda cjenovnih razreda uređaja za pohranu podataka:

  • vanjski USB disk kapaciteta oko 1TB – oko 500 kn
  • vanjski USB disk kapaciteta oko 3-4TB – oko 1.000 kn
  • mrežni uređaj za pohranu pristojnih performansi kapaciteta 2TB uz zrcalnu zaštitu od otkazivanja diska – oko 2.700 kn
  • mrežni uređaj za pohranu pristojnih performansi kapaciteta 4TB uz zrcalnu zaštitu od otkazivanja diska – oko 3.900 kn

Odabir kapaciteta uređaja nije jednostavan. Kapacitet bi trebao biti dovoljan za duže vrijeme unaprijed (3-5 godina) uz očekivanu produkciju novih podataka. Obično najmanje što bi bilo zadovoljavajuće je 2-3X veći kapacitet od onog koji trenutno koristite.

Treba napomenuti da je početna cijena oporavka podataka oko 1.500 kn uz napomenu kako u značajnom broju slučajeva podatke nije moguće vratiti bez obzira na iznos koji ste spremni platiti.

Pored nabave uređaja potrebno je odrediti strategiju izrade kopije podataka te izraditi odgovarajuće tehničko rješenje. To predstavlja dodatnu investiciju u izradu skripti i eventualnu nabavku licenci za specijalizirane programe (ako je potrebno za neke složenije sustave). Početni trošak je nekoliko radnih sati (oko 500 kn).

Kao i uvijek rado ćemo vam pomoći u odabiru i implementaciji.

Javite nam se. (kontakt informacije)

Ubrzati računalo

Zašto?

Često nam računala rade jako sporo, posebno u prilikama kada uključujemo ili isključujemo računalo, pokrećemo program i slično.

Razlog sporom radu većinom leži u sporom dohvatu traženih podataka sa čvrstog diska računala (HDD=hard disk drive).

HDD je vrlo složena komponenta računala koja se sastoji od elektroničkih ali (nažalost) i mehaničkih komponenti, a namjena diska je pohrana podataka (programa ali i vaših podataka). Riječ je o trajnoj pohrani gdje podaci bivaju sačuvani i za vrijeme kad je računalo isključeno.

Sami podaci se pohranjuju na magnetnim pločama diska pomoću magnetnih glava za čitanje i pisanje.

Iako su pokretni dijelovi diska (magnetne ploče koje se rotiraju i magnetne glave koje se pomiču gotovo po polumjeru diska) jako brzi za mehaničke pojmove, ipak u razmjerima kako je brza elektronička komponenta to je zapravo jako sporo. To je ujedno i glavni razlog zašto treba puno vremena za učitavanje operativnog sustava i programa.

Kako to promijeniti?

U posljednjih nekoliko godina (za masovnu primjenu) pojavili su se diskovi koji umjesto mehaničkih komponenti koriste samo elektroničke memorije za trajnu pohranu podataka. Zovemo ih SSD-ima (SSD=solid state drive)

Rezultat toga je veliko ubrzanje svih radnji koje uključuju pristup podacima (programi i podaci) na disku.

Na sreću, HDD je prilično standardizirana računalna komponenta te ga je moguće jednostavno zamijeniti sa novom SSD komponentom. To vrijedi i za vrlo stara računala (čak i ona oko 10 godina stara) ali i za nova.

O kojim brojkama pričamo?

Većina računala obično treba oko 2 minute od uključivanja do trenutka kada možete nešto početi raditi. Otprilike od toga se 9/10 vremena odnosi na dohvat podataka a samo 1/10 vremena za njihovo procesiranje.

Ovih 9/10 možemo umanjiti za barem 10 puta (moguće i više). Znači od početnih 120 sekundi, njih 108s se odnosilo na dohvat podataka, a samo 12s na obradu. Tih 108s se može značajno smanjiti upotrebom SSD diska. Očekivano vrijeme bit će oko 10 sekundi.

Ukupno, većina računala će sa početnih 120 sekundi sa HDD diskom moći učitati operativni sustava za cca. 20-tak sekundi (10s učitavanje + 12s obrada). To naravno može biti nešto bolje ali nešto lošije, ali u svakom slučaju dramatično ubrzanje.

Nadalje, rad s računalom opremljenim SSD diskom čini se puno živahniji jer oni sitni gubitci vremena (čekanja) sada se smanjuju na za čovjeka teško primjetna vremena.

Financijski to nije više tako skupo te se trošak u trenutku pisanja svodi na otprilike 750 kn što uključuje SSD kapaciteta oko 240 GB i servisnu uslugu ugradnje i kloniranja vašeg sustava.

Vaš sustav može ostati kakav je bio. To možemo napraviti sa stolnim i prijenosnim računalima.

Za sve ostale informacije slobodno se javite u Telebit.

Pogledajte ponudu SSD diskova kod Telebita.